Sunday, February 25, 2007

Vrijdag is Annadag

Hier ben ik weer, nog steeds één van België's beste exportproducten (Ahum). Dit weekend voer de wind mij naar Bratislava, hoofdstad van Slovakije en dus ook van mijn wederhelft. Dat bracht meteen met zich mee dat we over gratis logies konden beschikken, Daniela heeft er namelijk een vriendin wonen die er samenhokt met een mannelijk persoon van het wel zeer alternatieve type.

Ik vind Bratislava heel goed meevallen, in die zin dat er een niet al te groot maar heel gezellig historisch centrum is, met inbegrip van een chateau, en tegelijk is er op amper 10 minuten van het stadscentrum al mooie natuur te vinden. Die zijn we dan ook gaan opzoeken, met inbegrip van een panoramische zetellift, al was het mij niet helemaal duidelijk waar het panorama zich nu juist bevond. Misschien had het iets met het weer te maken.

Na Wenen was dit de tweede Donaustad die ik bezocht heb, en net als in de Oostenrijkse hoofdstad is er een soort van modern bouwsel, een toren zonder echte functie zeg maar, die een mooi uitzicht over de wijde omtrek biedt. Net als bij de "Donauturm" zijn we ook bij de "UFO" naar omhoog gegaan, en het was best mooi. (zie foto's op msn-space)

Om toch ff een vergelijking te maken: Bratislava is minder verpest door toeristen dan Praag, en minder verwoest door het communisme dan Brno. Al bij al blijft Wenen wel mijn favoriet voorlopig. Ik zou van mijn verblijf hier nog wel gebruik willen maken om een bezoekje te brengen aan Boedapest, Krakau, Karlovy Vary, Cesky Krumlov en Banska Bystrica, dus er kan nog vanalles gebeuren in de ranking.

Tenslotte nog een professioneel nieuwtje. Voor Infosys in India moeten ze een aantal Franssprekenden aanwerven, en ik mag sollicitanten per telefoon op hun talenkennis testen. Wat toch al voor enige hilarische momenten heeft gezorgd, zeker bij de Indiër die niet wist wat het woord "loisirs" betekent, en er niet beter op vond om het aan zijn familie/collega's/weet ik veel te vragen, terwijl ik één en al luisterend oor was aan de andere kant van de lijn. Anderzijds verbaast hun niveau me wel in positieve zin. Tot de volgende!

2 comments:

Anonymous said...

hej fred,

veel succes nog met het ontdekken van oost-europese steden (van die laatste 3 heb ik nog nooit gehoord)... en verder: wees niet te streng voor die sollicitanten:P

Jaro Alva said...

Good going, Fred!

Je moet ook zeker de volgende Tsjechische steden bezoeken:
Otrokovice
Teplice
Cheb
én
Ceske budejovice.

Tot binnenkort!