Saturday, November 04, 2006

Eerste ervaringen

Ahoi,

Zoals gepland landde ik gisteren in Brno, de tweede grootste stad van Tsjechie. Bij aankomst werd ik opgewacht door Lenka, die hier namens Aiesec optreedt als mijn "buddy" (zo heel fysiek moet ge u dat zeker niet voorstellen). Van de luchthaven ging het naar mijn appartementje, dat ik vanaf morgen zal delen met een collega stagair, de Duitser Andreas. Volgens onze info moesten we appartement nr. 18 hebben, maar de sleutels pastten niet. Verkeerd appartement dus. Toen de eigenlijke eigenaar van appartement 18 ons vond, werd terstond de Tsjechische politie opgebeld. 4 Flikken kwamen met loeiende sirenes op ons af, waarna we het konden uitleggen (Lenka deed de uitleg, ik stond er een beetje bij als een plant, Tsjechisch is nl absoluut onverstaanbaar). Dit kleine incident gepasseerd, kon ik mijn intrek nemen in appartement 19.

Vervolgens ging het naar Brno centrum voor wat formaliteiten. Een ervan leidde tot volgend GSM-nummer: 00420 608 568 187. Gisterenavond stond ook een eerste supermarkt op het programma, Tesco. Alle dagen tot 21u open, ook op zondag. Ze moesten die eikels die bij ons op zondag de winkels verplicht dicht willen houden eens een weekend naar hier sturen! Ik kocht overigens heel wat voor minder dan tien Euro. Eten is hier echt wel goedkoop, ik ging ook al twee keer op restaurant voor ongeveer vijf Euro per keer.

Vandaag ging ik eerst joggen, hetgeen tot vreemdkijkende Tsjechische blikken heeft geleid, vermits het aan het vriezen was en er overal sneeuw lag. Toch al een eerste parkje gevonden om wat in te bewegen, maar een tweede park zoals in Rennes is het nog niet (voor mensen die het nog niet mochten weten: ik maak soms een vergelijking met het Franse Rennes).

Afgelopen middag had ik opnieuw een afspraak met Lenka, en ook de Kameroener Achilles heeft ons vervoegd. De jongen werd haast gek van extase omdat hij nog eens effe Frans kon spreken met iemand, al heb ik wel enige moeite om zijn accent te verstaan:; We bezochten samen Spilberk Castle, een kasteel dat in WOII als hol voor de nazi's heeft gediend en een mooi uitzicht biedt op Brno.

Vervolgens heb ik een eerste filmpje meegepikt, "Dabel nosi Pradu", een film met Meryll Streepova. Indd, de Tsjechen vertalen namen en al. Niet slecht, ondanks de ietwat melige ondertoon, en hij speelt zich af in NY, wat toch altijd een geweldige plus is.

Nu zit ik hier te tokkelen op een qwertybord, en ik groet u allen! Een volgend relaas na mijn eerste werkdagen begin volgende week!

Dekuji, Fred

11 comments:

Anonymous said...

Hoi Fred,

Leuk te horen dat je ondanks dat 'kleine incident' toch goed en wel op je appartement bent geraakt! Blijkbaar ook al goed bezig op sociaal vlak, we verwachten niets anders uiteraard... Nog veel leuke feestjes/filmavondjes/restaurant-uitstapjes/project-arbeid/... toegewenst! Geniet ervan!

p.s. RENNES - lyon: 1 - 0 :-)

Anonymous said...

Yo Fred,

'T is goed om te horen dat je goed toegekomen bent in Brno.

Nog veel plezier en doe de AIESEC collega's ginder de groeten :-)

Grtz

Anonymous said...

Verdikke Fred, nog geen 3 dagen of ge zijt er al volledig ingeburgerd zo te horen. Een heuse wereldburger! Houden, zo, en ons op de hoogte!

Lies said...

hi,

Leuk te horen dat je uiteindelijk in Tsjechië bent beland. Ik hoop dat het een fijne ervaring wordt en ik wens je het beste zowel op professioneel als persoonlijk vlak.

grts,

Lies

Anonymous said...

hey,

zo te horen komt alles daar wel dik in orde, geniet ervan en gebruik deze kans optimaal.

En probeer de vrouwen toch een beetje van u af te schudden, je kan er maar ééntje mee terugnemen naar het Belgenland :)

Kris ( diene van de rechten en ook aanhangsel van Sofie)

Anonymous said...

amai,

het begon er goed met het klein incidentje. Het is daar precies wel zalig...

Dat ruikt naar afkomen

Anonymous said...

Fred,


Klinkt al niet slecht daar. Keep up the good work en...


Hodně štěstí!

Anonymous said...

Jow Frit,

De aankomst is al in orde precies, nu de rest nog : ben benieuwd!

De groeten aan de Tsjechische Angelina Jolianov, Denisa Richardas en Scarletta Johansov!

Anonymous said...

Hey Fred,

Zo te zien gaat alles ginder goed.
De plaatselijke autoriteiten kennen je al beter dan je onmiddellijke buren...
Probeer op tijd te genieten en let op voor illigale brouwsels en andere geneugten van het leven.
Ik vermoed dat er daar trouwens veel schoon volk rondloopt maar dat zal ik wel in geuren en kleuren vernemen...

Tot gauw Rodrigues!

r said...

Very nice! I like! Ik merk dat je het land zonder schok internationaliseert, en dat is toch altijd beter dan een pijnlijke elektriciteit met geitenkaas.
Hef fun en tot dra!

Anonymous said...

Dag neef,

blij te horen dat je zonder al te veel kleerscheuren gearriveerd bent daar. Zijn de Tsjechische flikken trouwens even gemoedelijk als het laatste Belgische exemplaar met wie we het aan de stok hadden? ;)

Geeft er een lap op ginder en geniet van de glorous nation of Tsjechië.

Grtz,
Bert