Thursday, November 23, 2006

Leberkäse und Schnaps!

Ahoi,

Mijn activiteiten afgelopen weekend speelden zich op verplaatsing af, meerbepaald in Wenen, een uiterst gezellige en mooie stad op 110 km van Brno. Samen met mijn neef Michael, die op Erasmus is in Wien, verkende ik op vrijdag enkele naar verluid typisch Weense horecazaken, om aldaar noedelsuppe and kaiserschmarren (beiden ongetwijfeld compleet verkeerd gespeld) te schransen. Dat deed wel deugd, want het eten in Brno mag dan wel lekker zijn, de Tsjechen halen nog lang niet het niveau van de Oostenrijkers. Op zaterdag deden we een uitgebreide verkenning van ongeveer alles wat Wenen te bieden heeft, met nog enkele gastronomische ervaringen, namelijk Sachertorte en Wienerschnitzel.

Op zondag stond het sportief hoogtepunt van mijn weekend op het programma. We hadden immers het beestige idee om ons te mengen met de harde kern van Rapid Wien, om samen de busverplaatsing naar Red Bull Salzburg mee te maken: Die stad is op 300 km van Wenen, tijd genoeg dus om zat te worden op den bus. Althans voor de meesten. Toegegeven, de appellikeur die tijdens elke "schnapstour" in de bus aangeboden werd, smaakte best lekker, ondanks het ochtendlijke uur. Rapid verloor de wedstrijd met 4-0 en staat afgetekend laatste, maar ik vraag me af of er iemand van de harde kern is die daar van wakker ligt. Ze bleven immers heel de match lang liederen zingen die hen voorgekauwd werden door 1 of andere malloot met ne megafoon. Ik zat echt te hopen dat hij van zijn geimproviseerde stelling zou slagen, hetgeen helaas niet gebeurd is.

Na een terugreis met slechts twee rook- en plaspauzes had ik nog een half uur om mij richting station te reppen, om aldaar de nachttrein richting Warschau te nemen. In een grensdorpje tussen Oostenrijk en Tsjechie moest ik vervolgens overstappen op de trein naar Brno, hetgeen niet van een leien dakje liep, niet in het minst door de wel zeer communistische trekjes van het lokaal station en haar personeel. Of NMBS trekjes gecombineerd met een taal die ik niet spreek, we moeten de Belgische spoorwegen nu ook weer niet gaan ophemelen.

De werkweek verloopt intussen vlotjes, nog steeds in training. Opmerkelijk is dat ik sinds kort een Slovaakse collega heb die ook Nederlands spreekt. Ze heeft het geleerd door een jaar in Den Haag te werken, en door in de zomer op ne camping in Zuid-Frankrijk te werken. Indd weinig plaatsen waar meer Hollanders komen dan daar.

Voor dit weekend staat er een tripje naar Ostrava op het programma, als mede een pokeravond. En Borat is hier ook eindelijk uit, dus de volgende teambuildingsactiviteit van mijn afdeling is bij deze gekend!

Fred

4 comments:

Anonymous said...

Geweldig , Fred! Wat ben je toch een avonturier!! ;)
Heh, nee serieus, leuk dat je zo opgaat in de plaatselijke cultuur en zo.

Maar zeg, ik had een redelijk lange comment geplaatst op een van je vorige stukjes, en er staat dat die comment gedeleted is door de admin (jij, dus). What gives? :'(
Software-foutje, allicht.


Maak ze af met het pokeren!!

uw,
F

Anonymous said...

Leberkäse, super he!

maarreuhm, maak het daar ni te bont he!

Anonymous said...

ps wrom zette gij ne stoemen approval op je blog :|

yoo

Fred said...

Naschrift van de redactie: Zonder het zelf te weten was er een "approval" geslopen in mijn weblog. De oorzaak is dat ik de instellingen in het Duits heb moeten instellen, aangezien ik de laptop van mijn Duitse flatgenoot gebruik. Bij deze zou het moeten zijn opgelost. Mijn excuses en blijf zeker posten!