Thursday, November 09, 2006

haai faaive!

Ahoi,

Met mij alles goed, dank u. Alvorens mijn prefessionele loopbaan aan te vatten, zoals dat in proper Nederlands heet, maakte ik van mijn laatste weekenddag, zondag dus, gebruik om mezelf buiten te sluiten in mijn appartement. De gevolgen waren gelukkig niet al te erg, mits mijn flatgenoot zondagavond nog aankwam en mij terug kon binnenlaten. Van de verplichte uitstap richting stadscentrum maakte ik dan maar gebruik om een paar Tsjechen te bezoeken op hun kot, kennissen van Lenka en dus nu ook van mij. Dit leerde mij alvast dat Tsjechen wel houden van een gokje, zowel wat betreft sportwedstrijden als het serieuzere werk, of te wel poker. Als dat geen perspectieven biedt! Na er wat meer op te zijn gaan letten, ken ik hier ook al drie plaatsen waar kan ingezet worden op matchen uit de Belgische competitie. Ook altijd handig voor als Panorama is wil langskomen.

Het werk dan. Sinds maandag ben ik in training, samen met drie andere nieuwkomers. Flatgenoot Andreas zie ik daardoor 24 uur per dag nu, wat wel veel is voor een hetero als ik, maar vanaf volgende week zitten we toch in een verschillend team. Samen met ons in training zijn twee Tsjechen: Mary, een dame op leeftijd die het onderwijs zo kostbeu was dat ze alsnog van werk is veranderd, en Robert, een ietwat schuchter persoon uit Praag. De trainingen strekken zich uit van presentaties over het bedrijf tot het oefenen van email en telefoonetiquette. Het eerste uitdagend taakje diende zich gisteren aan, toen ik 1.5 u voorbereidingstijd kreeg om een presentatie over de outsourcingindustrie te geven. Het resultaat was bevredigend, al weet ik nooit goed wat te doen met mijn handen wanneer ik presentaties geef, iets waar ik ook wel is last van heb wanneer ik niet aan het presenteren ben:,

Het is uiteraard veel te vroeg om conclusies te trekken, maar het werk interesseert me, en het ziet er best uitdagend uit. Momenteel zijn we met 150, maar binnen het jaar wil men tot 400 werknemers gaan. Er zit dus wel wat expansie in, binnen enkele maanden verhuizen we ook naar een eigen office building. Momenteel delen we er nog eentje met General Electric en Societe Generale. De sfeer valt ook goed mee, in de employee room staat onder andere een pingpongtafel, waardoor ik nu geregeld de sport ''pingpong in kostuum" beoefen. Doordat er in dit bedrijf veel nationaliteiten werken, krijg ik een dagelijkse portie ""funny English", waaronder een pak "apu s" (Infosys is nl. een Indisch bedrijf).

De flatgenoot, toch een niet onbelangrijk gegeven, is tot nu toe ook redelijk aangenaam gebleken. Om een of andere duistere reden is hij al 27, hij heeft een aantal jaren besteed aan triviale dingen zoals legerdienst, een mislukte carriere als entrepreneur, en een sabatjaar of twee (dat laatste wil hij niet bevestigen).

Voorts kabbelt het leven hier voort als ware ik in Belgenland. Volgende keer meer over mijn Tsjechische belevenissen!

4 comments:

Anonymous said...

Hey Fredje,

Het klinkt allemaal wel ok ginder in Tsjechische Brno.
Hier gaat alles zijn gewone gangetje.
Het blijft behoorlijk rustig en zacht weer en bij de plaatselijke fietsclub gebeurt er weinig of niets, ook al zullen er een paar enkelingen dat willen tegen spreken.
We rijden tegenwoordig, zij het met een zeer beperkt groepje leefstijdsgenoten wat rond op zondag...

PS; Als ik een tip mag geven mbt die presentaties; vergeet zoveel mogelijke je handen. Dan komt het zeker goed!

Tot gauw, Bart.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Jonas said...

Leuk te horen dat ge u daar wel weet bezig te houden!

ik blijf het hier volgen :-)

Anonymous said...

Ziet er daar lekker uit

PS: ik wil nog een veel betere tip geven voor die presentaties: houd een (chique) pen vast --> ziet er stoer uit!